3-4. osztály
Újrahasznosítás
Ráhangolódás alkotással
A foglalkozás elején felmértük a tanulók előzetes ismereteit egy Mentimeter segítségével. A tanulók többsége hallott már a mesterséges intelligenciáról, ezért megkérdeztük a tanulókat, szerintük mire használható.
Megfogalmaztuk mi is a mesterséges intelligencia, majd a Mentimeter-be beírt szavakat beszéltük meg. A gyerekek ezt követően szófelhőt készítettek a mesterséges intelligencia felhasználási lehetőségeiről. Ehhez az interneten is kereshettek. Fontos volt, hogy a szófelhő kapcsolódjon valamelyik beírt szóhoz.
Újrahasznosított anyagok
Mivel robotpályát építünk majd újrahasznosított anyagokból, ezért egy külön foglalkozáson kitértünk erre a témára. Először egy tesztet töltöttek ki a tanulók és a tanítók, majd kollaboratív munkával elkészült egy gondolattérkép, hogy milyen anyagokat lehet újrahasznosítani és ezeket az anyagokat mire lehetne felhasználni egy robotpályánál.
A közösen készített kép a QR kód beolvasásával nyitható meg.
Plakát, képregény
A 3. osztályosok a hallott ismeretek felhasználásával plakátot készítettek a Paint 3D alkalmazásban, míg a 4. osztályosok 3 vagy 4 képkockából álló képregényt alkottak.
Robotpálya készítése
A tavaszi szünetre a tanulók előzetes feladatot kaptak: gyűjtsenek össze otthon újrahasznosítható anyagokat, amikből majd elkészítjük a robotpályát.
Osztálytanítójuk, Enikő néni segítségével elkészítették a történetet, ami egy okosházról szól, ahol a mesterséges intelligencia életünk könnyítésére szolgál.
A történetet többször elolvasták e gyerekek, majd ezután kezdődött a robotpálya elkészítése. Mindenki nagy lelkesedéssel, sok ötleteléssel kezdett a feladathoz. Párban, illetve csoportokban készültek a berendezési tárgyak, fák. Festettek, színeztek vágtak, ragasztottak nagyon jó hangulatban. A több órás munka alatt újabb és újabb alkotások születtek, amik fontosak voltak az okosházhoz.
Az alkotás folyamat és az elkészült pálya képei itt tekinthetők meg:
https://tinyurl.com/ynsnfpr8
Programozás
A pályaépítés után következett a programozás. Csoportmunkában a tanulók Edison robotot programozták. Nagyon sokat teszteltek, a legtöbbet a program robotra töltésével dolgoztak. Az egyik tanuló javaslatára megpróbáltuk Edison robotot fénykövetéssel irányítani, ami több tanuló közreműködésével, kollaboratív munkával sikerült is.
Visszajelzés
A projekt végén a tanulóktól visszajelzést kértünk a projektről és a saját munkájukról egy Google Űrlap segítségével.
A tanulók kedvenc tevékenysége a robotpálya építése, a szófelhő és képregény készítése volt.
Megosztás
A szülőkkel zárt csoportban megosztottuk az alkotás képeit, illetve az elkészült munkákat. A Padlet felületen mindenki jelezhette tetszését szívecskével, vagy írhatott pozitív visszajelzést is.
A tanulók Padlet felülete a QR kód beolvasásával érhető el.