5-6. osztály
AI szerepe a biodiverzitás megőrzésében a kertekben
Ráhangolódás
A foglalkozást a tanulók előzetes ismereteinek felmérésével kezdtük. Minden tanuló hallott már a mesterséges intelligenciáról, többen már használtak képgeneráló alkalmazást és a ChatGPT-t is. A tanulók leírták, szerintük mire lehet használni a mesterséges intelligenciát. (Padlet felületén, Google Űrlapban)
Megbeszéltük a fogalmat, kitértünk arra is, milyen területeken lehet használni, kiemelten a mezőgazdaságot, hiszen a fenntarthatóság szempontjából nagyon fontos a növénytermesztés, gazdálkodás is. A tanulók az interneten kerestek, kutattak, hogy a mezőgazdaságban, a kertekben hol használhatják a mesterséges intelligenciát. A talált információkat a közös Padlet felületen osztották meg társaikkal.
Alkotás - kerttervezés
A tanulók egy kertet terveztek a myGarden alkalmazásban, amihez az ellenrzőlistát a Padlet felületen találták. Kipróbálták az alkalmazásban az öntözőrendszer, az automatikus öntözőrendszer telepítését is.
AI alkalmazása a kertben
Az elkészült kertbe megpróbáltunk automatikus öntözőrendszert betenni a Gardena alkalmazásban, de sajnos nem sikerült úgy elkészíteni, hogy a kert is látható legyen, ezért a gyerekek az elkészült kert képét bemásolták a PowerPoint-ba, ahol beírták, hol használnának mesterséges intelligenciát. Fontos volt, hogy a megfelelő helyre kerüljön a szövegek elhelyezése. .Megbeszéltük azt is, hova a legcélszerűbb elhelyezni pl. egy öntözőrendszert. Többen röviden le is írták a gondolataikat ebben a témában
AI jelene, programozás
A gyakorlatban megnéztük, hogy az iskola folyosóján található növények megfelelő fényt kapnak-e, illetve megfelelő-e számukra a hőmérséklet. Ehhez a feladathoz a Microbit-et hívtuk segtségül, amire egy nagyon egyszerű programot készítettünk blokkprogramozással. A program tesztelése több napon történt, így más-más adatokat kaptunk, hiszen míg az egyik nap borús és hideg idő volt, addig egy másik alkalommal derült idő. A növények nevét okostelefon segítségével állapítottuk meg.
AI a jövőben
A tanulók végiggondolták, hogy a jövőben a kertben, a mezőgazdasági munkákban szerintük hol jelenik meg a mesterséges intelligencia. Voltak, akik a Mentimeter-ben válaszolták meg a kérdést, míg mások a Padlet felületén írták le a gondolataikat.
Visszajelzés, önértékelés
A projekt végén a Google Űrlap segítségével a tanulók elmondhatták a véleményüket a projektről, a saját munkájukról, hozzáállásukról és osztályozhatták is magukat.
Az 5-6. osztályos tanulók Padlet felülete a QR kód beolvasásával érhető el.